Kjøpsguide for wingfoil

Å handle ditt første wingfoil utstyr kan virke litt utfordrende. Derfor har vi satt sammen en kort guide som gir deg en gjennomgang av de ulike deler, og som angir noen veiledende størrelser.

Følger du tipsene under vil du nok være oppe å fly på relativt kort tid, men ring hos gjerne (48 48 15 07) for en liten foilprat før du handler. Eller send e-post til post@ejka.no

Brett: For å oppnå rask progresjon er det viktig at brettet ditt er stort nok. Å ligge i vannet å bakse på et kult lite brett skaper bare dårlig stemning. Som nybegynner vil du bare opp å fly så fort som mulig og da gjelder det å ha et stabilt brett. Et brett som er stødig selv før du kommer opp i fart.

Helt nybegynner: Anbefalt volum = din vekt i kg + ca. 30-40 liter
Erfaring fra vannsport: Anbefalt volum = din vekt i kg + ca. 20-30 liter

 

Vinge (dragen): Arealet på vingen angis i m2. Som nybegynner ønsker du at vingen skal være stor nok til at foilen flyr uten at du må pumpe med brett og vinge. Samtidig bør den være så liten som mulig, siden en liten vinge er enklere å håndtere. Det kan være bedre å øke arealet på foilens frontvinge (som da gir mer løft) fremfor å surfe med en altfor stor vinge. Det er viktig å også vurdere vindforholdene på din lokale surfespot. Blåser det mye vil en klare seg med en mindre vinge.

Under oppgis noen veiledende størrelser for «normale» vindforhold (ca. 7-11 m/s). Dette er imidlertid ingen fasit.

Vekt på kjører

Vingestørrelse

< 60 kg

3,5 - 4,2 m2

60 - 70kg

4,2 - 5,0 m2

70 – 80 kg

5,0 m2

80 – 90 kg

6,0 m2

> 90kg

6,0 - 7,0 m2

 

Hydrofoil: «Foilen» består av følgende komponenter:

  • Mast
  • Fuselage
  • Bakvinge
  • Frontvinge

    Masten sitter mellom brettet og fuselagen og kommer i ulike høyder. Korte master er fint på grunt vann, og kan føles tryggere når en er nybegynner. Lengre master suser over «chopen» bidrar til å unngå at foilen kommer ufrivillig ut av vannet.

    Master og fuselagene produseres i både karbon og aluminium. Karbon er lettere og stivere, men samtidig dyrere og mer utsatt for slagskader. Aluminium er tyngre, men billigere og tåler litt mer røff behandling. Aluminium oksiderer og krever derfor mer vedlikehold i form av skylling og smøring. 

    Fuselage er selve flykroppen og kobler det hele sammen. Disse kommer i ulike lengder. Litt forenklet forklart så vil korte fuselager føre til at foilen manøvrerer raskere. Lengre fuselager gir mer stabilitet og kontroll. For helt ferske foilere kan det være å fordel å benytte den lange varianten.

    Fuselager fra North kommer i 600 mm og 700 mm. Standard oppsett er 700 mm med S270 bakvinge.

    Frontvingen er den delen av foilen som generer løft. Frontvinger har i hovedsak to viktige mål som oppgis; areal og «aspect ratio». Arealet på vingen angis i cm2, og et større areal gir mer løft.

    Aspect ratio angir forholdet mellom lengden og bredden på vingen. «High aspect» vinger, som er lange og tynne, er raskere, glir bedre og skaper mindre motstand, men de har mindre løft.

    «Low aspect» vinger, som er korte og tykke, har et bedre løft og kortere svingradius, men har lavere topphastighet.

    For nybegynnere anbefaler vi en frontvinge som hører hjemme i low eller medium-aspect klassen. North sine MAv2 (1500, 1850 og 2100) er vingene vi anbefaler deg å kjøpe i din første wingfoil-pakke. De har en god kombinasjon av meget tidelig og behagelig løft, stabilitet og god manøvrerbarhet.

    Vekt på kjører

    Vingestørrelse

    < 65kg

    MA1500v2

    65 – 85 kg

    MA1850v2

    > 85kg

    MA2100v2